Blogg

Bookmark and Share

App eller mobilside?

Juniper-Forecast-Mobile-App-Downloads-To-Reach-25-Billion-By-2015

Internett på mobil har eksplodert de siste årene. I 2011 er det kommet så langt at de fleste større bedrifter og mange små må tilpasse sin tilstedeværelse på mobile enheter. Men hvordan? Skal du velge app eller mobilside? Eller begge deler? Svaret ligger i hva du ønsker å oppnå.

Skribent: Geir Sand Nilsen, gründer og daglig leder av Incent Pte Ltd, et av de ledende mobilannonseringsselskapene i Skandinavia og Sørøst-Asia, og styremedlem og rådgiver for en rekke selskaper i bransjen.

Mobil tilstedeværelse blir normen. Kort begrunnelse er selvsagt at mobilbruken tar seg massivt opp og kundene dine forventer å finne relevant mobiltilpasset informasjon. Men hvordan skal din mobile tilstedeværelse være? Du har i praksis kun to muligheter; mobilside eller app. La meg først kort beskrive forskjellene for deretter å diskutere hva man bør velge.

Mobilside (nettside optimalisert for mobilen)

En internettside tilpasset mobile enheter. Mobilsiden oppsøkes via en browser, på samme måte man gjør på den tradisjonelle weben. Forskjellen er at en mobilside er tilpasset mindre skjermer, mtp grafikk og innhold.

Apps (et lite program på mobilen)

En applikasjon som lastes ned til mobiltelefonen og startes lokalt på mobilen. Innholdet kan i stor grad være det samme, men det må først lastes ned, deretter aksesseres.

Hovedforskjeller er altså om innholdet lastes ned først eller om det gås via en browser. Det har gitt seg utslag i mange diskusjoner og en strid mellom to leire. For å forstå hva du skal velge, er det viktig å forstå fordeler og ulemper med mobilsider og apps.

Mobilsider

+ Trenger kun en versjon.
+ Rimeligere å utvikle.
+ Du har full kontroll. Det kreves ingen ekstern godkjennelse.
+ Du når ”alle”. Brukeren må ikke ha iPhone eller en android-telefon. En mobilnettside kan leses så lenge det er nettilgang på mobilen.
+ Krever ingen nedlasting. Bruker trenger kun huske din url (den samme som på internett).
+ Siden er søkbar på søkemotorer. Kjekt.

- Noe treigere navigering.
- Større datatrafikk.
- Kan ikke ta i bruk visse iPhone features som GPS-posisjonering.
- Begrensede grafiske muligheter. Kan f.eks ikke bruke flash.

Apps

+ Mer fleksibilitet mtp grafikk og animasjon.
+ Kan utnytte mobilenhetens egenskaper. (f.eks  kameraet, kontaktlisten eller posisjonen og retningen på selve telefonen.)
+ Buzz-effekten ved apps.
+ Rask navigasjon.
+ Publisitet i App Store.
+ Alltid tilgjengelig – selv uten nettilgang.

+/- Får øyeblikkelig tilbakemelding i form av rating/kommentarer.

- Krever en versjon per operativsystem. (Apple, Android, Windows, Blackbery etc)
- Dyrere å utvikle.
- Krever godkjennelse for å bli lansert hos Apple (ca 80 % godkjennes).
- Krever utvikling og ny innsendelse for oppdateringer.
- Kun tilgang via App Store.

Mobilsider er billigere, når alle og du trenger kun en versjon

Kort oppsummert er fordelen til mobilsider: du når alle for en mindre sum og trenger kun én versjon. Ganske slående argumenter for mobilsider, skulle jeg mene. Så gode argumenter at jeg i utgangspunktet mener at ingen skal ha apps dersom du ikke kan bruke fordelene ved en app for å fremme din hensikt.

Gode poeng må gjentas. Jeg gjentar. I utgangspunktet skal du ha mobilsider. Dersom du ikke kan utnytte minst en av fordelene ved en app til din fordel.

La meg trekke ut de viktigste fordelene ved apps som gjør at du kan vurdere å lage en mer kostbar app.

App fordel 1. Hastighet
På internett (den store skjermen) blir vi stadig mer bortskjemt mtp hastighet. Alt skal gå fort, fort. Dersom nettsiden ikke kommer med en gang, blir vi utålmodige og taster i stykker tastaturet og klikker ned musa. Ønsket informasjon skal være tilgjengelig når jeg ønsker. Dette er en klar fordel for apps. I en versjon som er lastet ned, kjører man programmet lokalt og er mindre avhengig av nettilgang. Selvsagt er det mer smidig å se en filmsnutt som ikke stopper opp hvert andre sekund. Brukeropplevelsen blir suveren.

App fordel 2. Tar i bruk mobilens egenskaper
Apps gir muligheten for å ta i bruk mobilens egenskaper og knytte dem inn i applikasjonen. Dette gjelder for eksempel bruk av kameraet, kontaktlisten i telefonen eller bruk av eksakt posisjon og vinkel på telefonen. Sistnevnte er Montér eksempel på. De tar i bruk posisjonen på telefonen for å måle takvinkelen på huset for deretter å tilby korrekt tak basert på din taktype. Mobilens egenskaper brukes ved de kommende trendene kuponger og QR-koder samt utvidet virkelighet (augmented reality) der du legger et digital lag over den virkelige verden.

App fordel 3. Kreativ frihet
På mobilsider begrenser man det kreative uttrykket ved at man i stor grad må holde seg til en enkel oppbygging av sidene. I en app har man derimot større frihet i valg av design. Det blir rett og slett fetere og de kreative kan leke seg mer med innhold og budskap. Intet er tatt i mot bedre hos reklamebransjen. Byråene kommer til å trykke lekenheten i apps til sitt bryst.

App fordel 4. Lokalisering
“Hvor er du?” er en av de mest sendte SMS. De fleste nyere telefoner har mulighet for å spore hvor du er. I en app kan du dra nytte av dette for å gi lokasjonsspesifikke tilbud, finne nærmeste butikk eller finne andre i nærheten, hvilket i dag ikke lar seg gjøre på mobilsider. Dette åpner for en rekke fete tjenester som gir en reell verdi til brukerne og atter en mulighet for reklame-folka, som meg, til å lage kule kampanjer. Dette er dog en fordel som vil minke og til slutt bli borte når mobilsider får bedre teknologi og innebygd lokalisering.

Andre faktorer som wow-effekten ved bruk av apps, offline lesing eller publisitet, er ikke glemt, men jeg anser de fire over som de største faktorene.

Så…hva skal jeg velge? App eller mobilside?

App eller mobilside. Et spørsmål jeg får ofte. Men det spørsmålet du må stille deg er hva ønsker jeg å løse for min kunde og hvordan kan en app løse utfordringen bedre? Dersom du ikke finner noen gode argumenter ved hjelp av punktene, bør du velge en mobilside. Dersom du mener at en eller flere av fordelene ved apps gjør din løsning bedre, da bør du se videre på en kost/nytte vurdering av hva det vil si å lage en app.

Dersom du skal bli best i klassen og vil satse på mobil, er det store sannsynligheter for at du må kaste deg på app-bølgen. Apps gir fortsatt i dag en brukeropplevelse som er til dels betydelig bedre enn en mobilside. En andel av mobilbrukerne bruker appstore og android markets som stedet de søker etter informasjon. Dersom du ikke har en app, vil du ikke bli funnet.

Men apps er i bunn og grunn bare ikoner med en link. Linken kan like gjerne gå til en nettside som selve applikasjonen. Se f.eks på Dagbladet sin SE.no. Ikonet til her.no er ikke en app – men en link til en mobiltilpasset side. Visse ting fungerer vel så bra som mobilsider i dag, og stadig flere vil gjøre det i takt med utviklingen av mobilnettene.

På grunn av den massive veksten i antall mobilsøk (2788% økning fra 2008 til 2010) er det uansett viktig å ha en mobilside. En enkel mobilside bør derfor være et minstekrav.

En liten test du kan gjøre nå. Ja, nå ja! Ta fram mobilen din. Åpne opp nettleseren og skriv inn adressen til nettsiden din. Se på det som kommer opp. Ville du blitt værende på den siden dersom du så objektivt på siden? Om nei – gjør en quick fix og få deg en mobilside. Deretter bør du vurdere hvordan din mobile tilstedeværelse skal være basert på hva du vil løse for dine kunder. Bruk argumentene over for å bestemme deg for om app er en vei for deg å gå eller ikke.

Kilde: http://www.ledernytt.no/app-eller-mobilside.4949365-112372.html

Bookmark and Share

Comments are closed.

Add comment



Categories

Archives

Linker

Følg oss

i sosiale medier